Hieroglify – najwcześniejszy rodzaj pisma
Starożytnego Egiptu, obok pisma hieratycznego i demotycznego.
W piśmie hieroglificznym występują 3 rodzaje
znaków:
- znaki fonetyczne
- znaki ideograficzne
- determinatywy
Określenie „hieroglify” stosowane jest
także w stosunku do innych rodzajów pisma piktograficznego,
używanego przez m.in. Azteków i Majów.
W egipskim piśmie hieroglificznym dany znak
mógł pełnić jedną z trzech funkcji zależnie od kontekstu.
Jednoznacznymi symbolami były tylko znaki reprezentujące bóstwa.
Obecnie nie jest nam znany dokładny sposób
wymowy hieroglifów, ponieważ jest to język wymarły. Jedynie
przypuszczamy wartości fonetyczne, które ustalono na podobieństwo
języka koptyjskiego, a także bazując na greckich podaniach.
W języku egipskim wyróżnia się 5 faz
historycznych:
- język staroegipski (datowany na lata
3180-2240 p.n.e.) – niekiedy osobno ujmuje się jezyk tekstów
piramid
- język średnioegipski lub egipski klasyczny
(2240-1990 p.n.e. do czasów XVIII dynastii)
- język nowoegipski (1573-715 p.n.e.)
- język demotyczny (od XXVI dynastii)
- język koptyjski (od okresu rzymskiego) –
zachowany w liturgii ortodoksyjnego kościoła koptyjskiego
- archaiczny język egipski (okres wczesno
dynastyczny)
Na przestrzeni wieków język egipski był
zapisywany w swych różnych fazach pism: hieroglificznym,
hieratycznym i demotycznym oraz zmodyfikowanym alfabetem greckim.
Sztuka pisania i czytania u starożytnych
Egipcjan należała do rzadkości. Do osób mogących poszczycić się
znajomością pisma należeli głównie przedstawiciele kapłaństwa,
a także faraonowie, a to dlatego że byli kapłanami. Pisać umiała
także znaczna część wyższych urzędników państwowych oraz
arystokracji, która często na drodze swej kariery pełniła funkcje
podobne do kapłańskich.
Skomplikowana budowa pisma i wielość jego
odmian stwarzały barierę dla powszechnej alfabetyzacji i zarazem
potrzebę kształcenia zawodowych pisarzy. Istniały jednak wśród
hieroglifów znaki piktograficzne, oznaczające codzienne pojęcia,
niezmienne we wszystkich epokach, powtarzane jako emblematy,
zrozumiałe dla wszystkich.
Kształceniem przyszłych pisarzy zajmowali się
nauczyciele zatrudnieni na dworze królewskim lub u możnowładców,
urzędnicy pracujący w biurach i urzędach.
Nauka oraz praca pisarska była pracą
rzemieślniczą, nastawioną bardziej na odtwarzanie niż tworzenie.
Własna inicjatywa pisarza była niemile widziana. Zawód ten cieszył
się dużym szacunkiem, o czym może świadczyć fakt, iż już od
okresu starego państwa dostojnicy, a nawet synowie królewscy,
zlecali wykonywanie swych portretów według kanonu skryby.
Pisarze egipscy wykonywali swą pracę, jak
wiadomo np. dzięki zachowanym rzeźbom i malowanym wizerunkom
pisarzy, siedząc „po turecku”. Używali drewnianych paletek,
przypominających współczesne piórniki. Paletka taka miała
specjalne zagłębienia na tusz, czarny i czerwony, niekiedy też na
inne kolory. Pośrodku paletki, w specjalnym rowku, który bywał
zamykany przesuwaną pokrywką, trzymali pędzelki za pomocą,
których pisali. W III w. p.n.e. zaczęto pisać wprowadzonymi przez
greków piórkami. Tak wyposażone drewniane paletki noszono w
specjalnych woreczkach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz